söndag 15 mars 2009

Söndagens nyheter del 2

Läkare greps rattfull på väg till operation
De som känner mig vet att det finns två organ i dagens Sverige som jag har nästintill noll förtroende till. Det första är sjukvården och det andra är rättsväsendet. Jag har tyvärr dålig erfarenhet från båda och egentligen inget gott att säga om dom. Förtroende växer knappast av att jag nästan dagligen läser eller ser i nyhetsmedier om det ena efter det andra misstaget som sker. Självklart kan alla fela någon gång, men jag anser att där människors liv står på spel, får inte sådana uppenbara misstag ske, som riskerar att någons liv förändras till det sämre, eller rentutav mister sitt liv.

De som följt nyhetsmedierna har säkerligen hört eller läst om läkaren, som körde rattfull till en inplanerad operation på en hjärtpatient. Dock blev han gripen av polisen, för rattfylla och detta meddelades därefter till socialstyrelsen. Blir ni förvånade om jag säger att de inte gjorde ett dyft åt denna sak och läkaren gick fri.

Ett år senare hamnar Anders Hallberg på operationsbordet och under kniven på denna läkare. Hallberg dör och nu kan vi börja undra om läkaren troligtvis varit alkoholpåverkad under operationen. Jag undrar också i hur många fall detta har hänt att läkaren utfört operationer under berusat tillstånd och varför ingen har lagt märke till detta tillstånd?

Som jag skrev i inledningen får inte misstag ske och det är utan tvekan oacceptabelt och dessutom olagligt att bruka eller vara påverkad av alkohol under tjänstgöring. Ett fall som detta gör att jag mister allt förtroende till sjukvården och jag kan inte annat än undra över hur jag ska våga lämna mitt liv och min kropp i någon annans händer igen? Jag har bara ett liv och det vill jag gärna behålla. Jag tänker inte mista mitt liv under kniven av en alkoholpåverkad läkare.

Artikeln kan läsas här.

Inga kommentarer: