onsdag 11 mars 2009

Förhållningsregler: Hund

Som hundägare har man självklart en del regler att följa, men som tyvärr väldigt få faktiskt följer. Jag ska erkänna att jag är själv inte 100% plikttrogen alla dessa regler, men jag försöker att följa dom i största möjliga mån.

Jag vet inte hur det är här i Umeå, men från min tidigare hemstad, Övik, så vet jag att där har införst lag på koppeltvång av sin hund. Tidigare fanns en lag som sa att du fick ha hunden lös, men under sådan uppsikt att den ej gjorde skada på natur och vilt (under vissa delar av året rådde dock helt koppeltvång). Som jag ser det nu under mina promenader runtom i stan, så är det väldigt många som tyvärr har sina hundar lös.

Oavsett lag på koppel eller ej, så anser jag personligen att koppel SKALL hållas på hund, speciellt inne i stan, där mycket folk rör sig. Varför? Dels för att det faktiskt finns folk som är hundrädda. Hur snäll än din hund är, vet inte utomstående personer detta och icke att förglömma, det är fortfarande än hund och inte en människa, och du kan aldrig lita på din hund till 100%. Sedan även för din egen hunds säkerhet, risken finns att den blir skrämd eller av någon annan anledning råkat springa ut i trafiken och vips så har du en överkörd hund. Lagomt skoj då? Jag tycker tex inte det är speciellt trevligt när jag är ute på promenad med min hund, som fallit tillbaks och blivit jobbig vid hundmöten (farsans fel) och det kommer en lösspringande hund framrusandes med en husse eller matte efter som nochanlant säger: "Men låt dom hälsa, min hund är så snäll så". Var tog respekten vägen?

En annan sak som jag tycker är enormt irriterande är alla skriverier om att man ska plocka upp efter sin hund, när man är ute. Ja, isf, för i helvete, sätt upp papperskorgar eller hundlatriner då. På min promenad Broarna runt, har jag hittat EN papperskorg på hela vägen. Då ska jag med andra ord gå med en hundbajspåse hela vägen hem för att smyga ner i soptunnan här på gården (vilket egentligen inte får göras - endast hushållsopor). I Övik plockade man bort nästan samtliga papperskorger runt om i stan, då man ansåg att det blev för dyrt att hålla anställda med lön, för att åka runt och tömma dessa. Men, kostar det inte även pengar att hålla anställda att springa runt och städa parkerna på bajspåsar och dylikt då? Jag trodde att vi värnade om en renare och miljövänligare stad, oavsett Övik, Umeå eller annan stad i landet. Har jag fel?

Nej, för att lite grann relatera till det inlägg Rickard skrev angående gnälliga människor, så vill jag avsluta mitt inlägg med följande rader: Ska man gnälla och peka med stora fingret åt folk, då får man fan i mig ha belägg och goda argument för det också och kanske även en bra lösning på det hela. Man kan inte komma och gnälla på saker och sedan försvara sig med en sådan simpel ursäkt som: "Nej, för det bara är så".

Tack för mig

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Men låt dom hälsa, min hund är så snäll så".

Men svara denna hundägare med att denna ju inte vet vad andra hundar drar på för ohyra, och kanske just din har noskvalster och det är ju himla rart om dennes vovve skulle smittas av det. Även om din hund inte är sjuk, så vet ju inte den mötande hundägaren det, inte heller vore det väl så kul att få hem nån smitta från okänd hund, det är ju inte gratis med veterinär.

Anonym sa...

Det där med bajs.
Jag tycker att det är jäkligt otrevligt med hundbajs efter gångvägar, på gräsmattor och ibland även mitt på gågatan. Här är det nästan så att man måste titta var man sätter fötterna för att inte trampa i lort.
Och i centrum av övik finns det papperskorgar, runt högladssjön (där jag promenerade med Ninja) finns det hundlatriner.
Och fanns det inte någonstans att slänga påsen, till exempel här i bostadsområdet så slängde jag in den i soprummet eller i mina egna sopor då jag bodde på ett ställe med enbart soptunna. För tung är den inte att bära runt på tills man hittar lämpligt ställe att slänga den på.
Men hur det än är så spelar det ingen roll hur många ställen det finns att slänga skräp på. Folk slänger skräp på marken oavsett. Det handlar bara om lathet. Alla har ett ansvar att plocka upp efter sig, vad för skräp det än gäller.

r1ll0.blogspot.com sa...

Bra skrivet! Koppel på hund som bilbälte i bil, hur svårt är det?!??

Anonym sa...

Nästa gång det kommer fram nån med sin hund och säger att "min hund är såååå snäll" svara bara lite kort att "men det är inte min". Det bruka kunna funka... det har det gjort förrut iaf.
Ang. hundbajsdiskussionen... jag är av den åsikten att hundbajs är bra för naturen men man vill inte trampa i det. Så där det går folk ska det naturligtvis plockas upp. Sker olyckan däremot där ingen bruka placera sina fötter (skog och mark) så är det ju bara bra med lite gödning. Det finns så mycket annat som folk slänger på backen som jag inte skulle vilja gå i och som dessutom är skadligt för miljön. Skärpning till dom...