tisdag 24 mars 2009

Äkta vänskap

Att definiera vänskap med ett enda ord kan vara svårt. Det finns så många, olika typer av vänskap, men för mig är grundstenarna i det hela (oavsett vänskap, kärlek eller familj) ärlighet, tillit, förtroende och medkänsla.

Jag har på sistone börjat fundera mer och mer över det här med vänskap och vilka som är mina vänner. Var ska jag dra gränsen och vilka krav är jag befogad att ställa, för att de ska äras en plats i mitt hjärta?

För mig är det en självklarhet att en relation skall innebära ett ömsesidigt givande och tagande. Det handlar om tjänster och gentjänster, och det man ger, får man tillbaks. Men, så är det tyvärr inte i många fall, har jag märkt. Även om jag självklart inte ställer kravet att någon måste stå mig i skuld, för något jag tillhandahållit, så kan jag ändå tycka att det är vad vänskap innebär till viss del.

Nej, för mig har det till största del inneburit att alltid finnas till hands, alltid ställa upp med allt jag har och äger, utan att egentligen fått speciellt mycket tillbaks. Inte ens så mycket som ett litet tack och då känner jag mig ledsen och sårad. Jag är less på alla er som bara ska ha och ska ha hela tiden av andra och ständigt gnäller på hur dåligt det mesta är. Att ni inte ens kan vara så pass rakryggade och ärliga att ni säger rakt ut vad ni vill ha. Istället för att smyga in det i dolda budskap som: "Mja, jag har inte råd" bara för att återigen kunna snylta.

Jag trodde jag visste vilka mina bekanta, vänner och nära vänner var, men nu är jag inte lika säker längre. De personer som jag fortfarande vet med all säkerhet kan räknas på en numera halv hand och de personerna vet nog också vilka ni är. Ni är de personer som vet innebörden av äkta och sann vänskap.

Tack för att ni finns

Take my hand and follow me
to that place I long to be.
Take my hand and trust my way,
in that place forever stay.
Follow me toward the sand;
we'll run and play, hand in hand.
Take my heart and hold it true;
forever I'll stay close to you.
Seize my words and listen well,
then forever I will tell.
Release your heart and feelings too,
just as I will do for you.
Trust your heart and follow me,
to that place we long to be.

Inga kommentarer: