torsdag 20 augusti 2009

Torsdag var det va

Fy fan alltså vilken natt och vilken dag det här ser ut att bli. Har haft sådan grym klåda på fingarna, fötterna och tårna att jag helst velat amputera de nämnda kroppsdelarna. Det kliar, sticker och bränner fortfarande i fingrarna. Fattar seriöst inte vad det är för fel på mig. Har tung och tryckande smärta i huvudet med. Tänkte gå ut en sväng, men höstvädret ser inte allt för lockande ut. Kanske gräva ner mig med ölen i kylskåpet och kyla ner mig själv. Fast, vet inte om jag får plats i kylen och vet inte hur jag ska lyckas få i mig ölen inklämd på minimal yta. Äsch, nu sitter jag bara och svamlar om ingenting alls *gäspar*. Som jag skrev igår på fejjan (som tydligen folk kallar Facebook för) så känns mitt huvud forfarande som det sitter fastklämt mellan två , stenhårda jättepungkulor. Ingen trevlig känsla ... *ser fundersam ut*. Borde jag göra nåt vettigt nu? Fundera över dagen, morgondagen, helgen etc etc. I don't fucking know ...

2 kommentarer:

J E N N Y sa...

Visste du att klåda kan bero på inifrån kroppen kommande sk endogena, orsaker. Vanligt exempel är graviditet i sent stadium, hormonella sjukdomar som diabetes, sköldkörtelrubbningar och järnbrist, njursjukdom (framför allt hos dialyspatienter), vissa blodsjukdomar, infektionssjukdomar samt lever-/bukspottkörtelåkommor med stopp i gallvägar med åtföljande höjning av gallsalter i blodserum.
Till utifrån kommande orsaker hör uttorkning av huden, överdrivet badande samt vistelse i kallt väder. Kontakt med hår, glasfiber och yllekläder utlöser klåda hos många. Hos äldre är torr hud en vanlig orsak till klåda.
Ibland ses bracioradial pruritus. Vid detta tillstånd har man en brännande symmetrisk klåda på armarna. Besvären kommer ofta fram på höstkanten, sitter i några månader för att sedan klinga av. Klådan är så intensiv att man vaknar. Orsaken tros vara en slags solskada som ger påverkan på ytliga nerver i armarna. Liknande klåda kan också uppstå inom ett avgränsat klådparti på ryggen, notalgia parestetika. Även denna klåda kan ha sin orsak i någon form av nervskada. Klådan påverkas av psykiska faktorer. Den minskar vid distraktion och ökar ofta i psykiska stressituationer. Nattliga klåda som väcker en har dock ett stort kliniskt värde liksom utebliven effekt av klådstillande preparat. Akupunktur är värt att testa mot klåda ;)

Lindsey sa...

Jenny: Det där hade jag ingen aning om, faktiskt. Tack för tipsen. Jag ska nog ta och boka en tid och se om de kan säga nåt. Men, jag har inte mycket hopp för sjukvården. Sist, jag sökte för detta (vilket jag gjort två gånger i Sthlm) så sa de först att det var torr hud, vilket jag konstaterat att det inte är, sedan sa man att det kunde hänga ihop med min psoriasis, som jag har i hårbotten ibland. Men, då inga av de preparaten har hjälpt, så är det inte det heller =(. Jag har det oftast under tåsulorna och ovanpå tårna, samt hälarna baktill. Fingrarna kommer sällan.