söndag 12 april 2009

Sår som aldrig läker

Det finns två ämnen som jag brinner extra starkt för och ofta skriver om, all form av djurplågeri samt våldtäkter. Därmed inte sagt att jag för den delen tycker att andra former av kriminella handlingar är mindre prioriterade. Jag har bara valt att fokusera på dessa två ämnen och känner lite mer för dessa.

Jag har följt nyheten om 15-åriga Sofie, som tog sitt eget liv, pga att hon utsattes för våldtäkt. Det är fruktansvärt och mannen som begick denna avskyvärda handling, går nu fri, då Sofies utsaga och vittnesmål var det som låg till grund för en fällande dom. Jag blir arg och ledsen på en och samma gång och jag kan på något sätt förstå, varför Sofie valde att ta sitt liv. Människor runtomkring känner med all rätt empati och sorg för den unga flickan. Men, hur är det med alla våldtäktsoffer som inte väljer självmord som den enda lösningen?

Det är en enorm börda att tvingas bära med sig genom hela sitt liv. Har man utsatts för händelser som inte ger en bestående fysiska men, som syns utåt, är det så mycket svårare att få förståelse från andra. Det måste synas för att folk ska vekna och inse vad någon utsatts för. Så, jag förstår verkligen alla de som tar till fysiskt våld mot sig själv, skär sig med en kniv. Det är ett desperat rop på hjälp, och uppmaning till andra att öppna upp sina ögon och inte vara så trångsynta.

Men de sår som sitter på insidan, kan ingen se och de läker sällan. En kriminell handling som våldtäkt kan ge ex antal år i fängelse, medans offret får straffas för resten av sitt liv. Jag har sagt det tidigare att inga pengar i världen kan ersätta en sådan fruktansvärd handling och det är en ytterst liten tröst. Därför anser jag att rättsväsendet i detta underbara sverige, borde kliva ner från sina höga hästar, mjukna upp och försöka att se med offrets ögon. Ska våldtäktsmannen fällas med ett straff, ge han ordentligt så att det inte bara svider, utan gör så in i helvetets ont. Har han trampat sönder kvinnans integritet, bara för att höjja sin egen manliga stolthet, straffa då honom med ett evigt liv i helvetet.

En våldtäkt är ALDRIG försvarbart. En gång våldtäktsman alltid våldtäktsman.

Sänder en tanke till Sofie och hennes anhöriga.

//Linda

1 kommentar:

marie sa...

hej
metrobloggen.futura
ja det är så hemskt med henne att de bara får hålla på.
kram