onsdag 24 juni 2009

Shoppinghysteri

Det är en sak jag inte förstår mig på med folk. Precis vid löning, eller annan inbringade inkomstkälla, så blir folk som galen och det ska shoppas och slängas pengar hejvilt. Man tycker att man är ekonomiskt som bara köper någon sak (relativt ur köparens synvinkel) eller allt på REA.

Själv har jag alltid varit ekonomisk, men speciellt efter att jag fick ta lärdom av mitt eget misstag för ett gäng år sedan, och spenderade upp samtliga mina intjänade pengar, efter ett sommarjobb. Jag fick lära mig den hårda vägen, och kunde minsann inte springa till folk och låna, inte ens av mina föräldrar, för att jag brännt upp mina egna pengar. Nej, jag fick bita i det sura och leva efter "som man bäddar får man ligga".

Därför så springer jag inte heller och handlar upp alla pengar, oavsett om jag har god ekonomi eller dåligt ställt. Det kan alltid komma sämre tider, och det är bra att spara en buffert, om du har gott ställt. Har du dålig inkomst, bör du om nåt tänka på att hushålla med resurserna.

Däremot verkar det vara väldigt enkelt för många personer att alltid efter att deras egen kassa börjar sina, komma och ska "låna" av andra.

Så, med andra ord, visst det är kanske skoj för många att shoppa, men använd sunda förnuftet. Har du gott med pengar, varför inte spara undan lite varje månad. Man behöver inte handla upp allt, bara för att. Om du har lite pengar, ännu viktigare att hålla hårt i pengarna. Det ÄR inte nödvändigt att köpa den där tröjjan, eller dom där läckra skorna osv osv. Tänk efter, vad behöver man egentligen och vad kan du faktiskt klara dig utan.

Inga kommentarer: