onsdag 10 juni 2009

Linda debatterar igen: Kyskhetslöfte

Sitter just nu och tittar på ett tv-program om människor som lovat dyrt och heligt, i enlighet med deras tro och uppväxt att förutom avstå från sex innan äktenskap, inte ens ha någon somhelst fysisk kontakt med sin partner.

Jag anser att var och en har rätt till sin egen tro, men jag har även mina personliga åsikter rörande detta ämne. Enligt min åsikt, så tror jag inte på att ett äktenskap varar förevigt, bara för att man avstår från att tex hålla sin partner i handen, kramas och än mindre avstå från sex, innan man gifter sig. I min värld, tror jag att ett förhållande med en kille, i mitt fall, skulle rinna ut i sanden och jag inte fick ge och ta fysisk beröring. Detta är för mig en viktigt del, för att kunna dels känna tryggheten och närheten till den person man älskar, och även för att få utlopp för de känslor man har, att kunna visa att man älskar någon.

Jag undrar även, hur ter sig ett sådant förhållande, säg när man möts upp på stan, eller åker hem till den ena parten? För mig skulle det kännas otroligt konstigt att då inte krama om personen eller ens kunna sitta nära i soffan tillsammans. Det skulle bli väldigt stelt, konstlat och till slut skulle jag inte riktigt veta var jag hade min partner.

Hur resonerar dessa personer, som nu inte tror på sex eller fysisk kontakt före äktenskapet, när ett förhållande faktist tar slut. För det har hänt, tro mig ... Med andra ord, skulle jag vilja påstå, att oavsett om man nu har sex och fysisk kontakt före äktenskapet eller ej, så kan ett förhållande ta slut, men det kan även vara förevigt. Men, det har inget, enligt min mening, att göra med något kyskhetslöfte.

Delge mig era åsikter nu =).

2 kommentarer:

Erika sa...

Klart man måste ha fysisk beröring.
Och på tal om sex innan äktenskapet så är jag för. Klart man måste testköra innan ;)
Men jag är väl inte så mycket för äktenskapet i vilket fall som helst.

Önblad sa...

Jag är också för sex innan äktenskapet. Man måste ju veta att man passar ihop på alla plan. Iofs så vet dom ju inte, när dom väl får ha sex, hur det ska kännas, dom har ju inget att jämföra med. Men jag tycker att det ska blir så lätt att man gifter sig av fel anledning eller går för fort fram. Man vet ju själv hur det är att vara nykär ;-)