lördag 6 juni 2009

Att våga vara sig själv

Ett nästan uttjatat uttryck, som i mina öron inte längre har någon större mening, är att våga vara sig själv. Jag har hört det så ofta nu, att det ter sig som ett dåligt mantra, utan någon som helst effektivitet eller påverkan. Redan här kommer majoriteten av er läsare att reagera på ett negativt sätt mot det ni precis läst. Ett typiskt drag hos många, att inte ha tålamodet att ge den krokiga och buckliga vägen en chans. Ni väljer att döma ut den på förhand, utan att ha tagit reda på hur vägen ser ut fram till ändstationen. Men, vänta lite, för en gångs skull, ge vägen en chans. Ni kanske blir förvånade när ni kommer till slutet.

Ur mitt perspektiv att se på livet och den värld vi lever i, är det enormt svårt att leva upp till de krav som direkt och indirekt ställs. Jag skulle vilja våga påstå att om alla är helt och hållet ärliga mot sig själva, med handen på hjärtat, så är det ytterst få som faktiskt lever efter mottot; att våga vara sig själv. Många är de som gärna vill delegera budskapet och alla dess fördelar, men få är de som faktiskt följer uttrycket; att leva som man lär.

Jag har sett så otroligt mycket falskhet, girighet och egoism att det får mig att vilja ta avstånd från mänskligheten. Det får mig att tvivla på att vi har något att tillföra, speciellt till den kommande generationen. Vilket budskap är det vi vill förmedla, och vilken framtid är det vi vill bygga upp för våra barn? Det är pinsamt och skamligt att vi inte skall kunna leva under samma himmel, utan att behöva gå till ständiga attacker mot varann. Vad har vi att vinna på detta omogna beteende? Vad är det vi vill uppnå med de handlingar och ord som så lätt ramlar över någon, utan något större mål eller mening.

Börjar ni se den röda tråden, genom mina tankar? Att våga vara sig själv, nej, det är inte alltid så lätt. I den värld vi lever idag, kan det tyckas till ytan som att det är ett demokratiskt leverne. Men om vi skrapar lite på den, till synes fläckfria ytan, då tränger den anarkistiska och diktator-hungriga skapelsen fram. Jag är fullt medveten om att ingen är fläckfri, men är det för mycket begärt att kräva respekt och ärlighet? Tydligen är det väldigt svårt att leva efter för många, eller så kanske det behövs en levnadskurs.

För att knyta ihop tråden till min inledning, så vill jag mena på att de personer som själva inte vågar vara sig själva, är de som ständigt måste trycka ner andra i skiten. De är dessa personer som ständigt säger att man ska vara sig själv, och sedan tittar med föredömande blickar på de som vågar gå sin egen väg. De som är sig själva och vågar stå för sina egna åsikter, istället för att tiga medhållet och på så vis bygga upp den falska fasad, som jag ser hos så många.

Jag är opopulär och hatad av många, men jag kan å andra sidan med handen på hjärtat säga tat jag försöker inte vara någon annan än mig själv. Bara för att försöka passa in i någons pussel. Att försöka vinna rollen som bästa skådespelare/-erska, i hopp om att vaggas in i falsk trygghet, leder bara till att man får massa fiender, redo att sticka kniven i dig, när man minst anar det. Nej, håll ryggen fri, ditt samvete rent och var uppriktig och ärlig ... det kommer man längst med.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt otroligt att inte alla bara kan sköta sina egna liv och strunta i det som de inte har med att göra.
Jag blir så otroligt upprörd över denna häxjakt mot Linda som bara försöker leva sitt liv så gott hon kan...
MEN.. det är nåt hela tiden som dyker upp. Är det inte någon som ska ge "goda råd" så är det någon som skäller på henne eller hittat på lögner allt för att ställa till det för henne.
Skaffa er ett eget liv och låt Linda få bli lycklig....

En av Lindas vänner som hon får krama precis så mycket hon vill och om jag hade varit lite mer mordern så hade hon fått pussa mej också! :=)
Kram Linda från du vet vem....

Erika sa...

Mycket bra skrivet!
Jag förstår överhuvud taget inte de människor som inte kan acceptera andra som de är.
Tänk så många vänner man går miste om när man lever efter så inskränkta regler.
Att försöka tvinga på andra sina egna regler efter hur deras uppfattning av hur vänskap ska vara funkar inte.
Det har du och jag båda erfarenhet av sedan du bodde här i övik.
När man då inte går med på att spela efter de regler som sådana människor sätter upp mellan varandra så börjar skitsnack, rykten, och baktal.
Men det är något som de inte vågar stå för vid en konfrontation och jag tror att det är för att de innerst inne vet att det är fel det de håller på med. Men för att inte sticka ut från sin "umgängeskrets" outtalade lagar så vågar de inte säga ifrån av rädsla för att just de ska drabbas av hatet nästa gång. För en sådan vänskap som de har kan snabbt spricka eftersom den inte är äkta.

Jag hoppas att du står emot allt detta och tänk på att det finns de som står på din sida!
Ta stöd och hjälp från oss när du behöver det. Ingenting är för litet att tala om.
Jag finns alltid här och lyssnar om du behöver det. Vi har varit vänner så länge så att jag hoppas på att du känner att du kan ringa när du vill. Jag finns alltid här för dig. (och jag ska ta mig i kragen och komma och hälsa på dig också, man kan nästan tro att du flyttat till stockholm igen när det tar sådan tid för mig att få ändan ur vagnen ;)

Megakram till dig och stå på dig!

Anonym sa...

Jäkligt bra skrivet och tänkvärt. Hoppas du haft en bra helg annars. kram

Mia sa...

Kallar man sina vänner för "feta horor" och "slynor" får man räkna med att folk tar avstånd, sopa rent framför din egen dörr först och främst.

r1ll0.blogspot.com sa...

Mia >>> ...vilket hon också gjort genom att be om ursäkt för kvällen ifråga då saker och ting ballade ur. Är det något du fortfarande tycker är ouppklarat så vet jag att du har kurage att ta det öga mot öga med henne istället.