onsdag 7 oktober 2009

Svindlande affärer

Ett program som jag tycker kan vara intressant emellanåt att följa, är "Plus" med Sverker Olofsson. Programmet syftar till att påvisa allt från dolda produktionsfel på varor till bluff-företag. Det sistnämnda, tänkte jag redogöra för i ett utförligt inlägg nedan. Detta, då det kommit till min kännedom, att jag fallit offer för dessa bovar.

Inledningsvis kan jag börja med att säga, att det skulle aldrig falla mig in att lämna ut någon form av personuppgifter via kommunikativa medier, såsom internet och telefon. Detta, då jag dels av tidigare egen erfarenhet och även utifrån andras erfarenhet, vet vilken skit, man ofrivilligt sätter sig själv i. Trots detta så, är det krassa verkligheten som sådan, att sålänge du lever, kommer du utsättas för bedrägerier. Och har du otur (vilket har hänt) kan det fortsätta, även när du legat i graven och förmultnat.

Idag, kom jag för mig att betala en faktura till Tradera och såg då att jag även hade en inkommande faktura liggandes, under mitt Swedbankkonto. Självklart blev jag fundersam, då jag alltid är noga med att betala samtliga fakturor direkt de trillar in, i regel i direkt anknytning till lönen, den 25:e varje månad. Fakturan kom från Telia, så jag öppnade givetvis upp denna. Döm om min stora chock, när jag ser att beloppet är på hela 1244:-. Normalt ligger jag på runt 500:- i månaden, gällande mitt mobila användande. Jag var självklart inte sen nog att lusläsa hela specifikationen, och kom där över en rad olika företagsnamn, jag aldrig någonsin hört talas om.

Samtliga företag, var endera sk medlemskap eller betaltjänster i någon form, rörande mobiltelefoni. Precis som jag skrev inledningsvis, så använder jag mig numera aldrig av sådana här typer av tjänster. Förmodligen är samtliga tjänster dragna per automatik, då jag kan redovisa, för vad jag gjort, vid exakt dessa tidpunkter.

Jag satte mig och ringde runt, först till Netsize, som är ett stort bluff-företag, som lurat mängder med folk på pengar. Och tjänar, skamligt nog, skandallöst mycket med pengar på denna form av bedrägeri. Jag hade (det som iaf framgick var Netsize) två belopp om 56 respektive 70:-, varav det ena ska vara någon form av medlemskap. Hursomhelst, jag fick prata med en kille, på deras sk kundtjänst. Han ville inte direkt lyssna på vad jag hade att säga, utan var helt bestämd med att de inte kunde göra något åt detta, då "jag" faktiskt beställt tjänsterna till min mobil.

Sagt och gjort, ringde därefter Telia, för att bestrida fakturan för alla tjänster, som dragits, men de skyllde, självklart ifrån sig allt på respektive företag, som debiterat beloppet. Varför blir jag inte förvånad, men vaddå? Alla älskar ju Telia, eller hur? Dom är ju störst.

Jaja, ringde därefter till något företag, som kallar sig Aspiro. Bli inte förvånade nu, mina kära läsare, när jag överraskar er med att säga, att även detta företag, tyckte sig ha rätten på sin sida. Då, jag faktiskt besällt ett medlemskap hos dom tre gånger, om 53:- delat på två. Sedan var jag uppenbarligen så sugen på att beställa medlemskap igen, eftersom jag är så senil, att jag glömt att jag beställt. Så, jag beställde tydligen samma tjänst igen för 40:- denna gången. Jag bugar och bockar, det var 13:- billigare. Uppenbarligen får man rabatt ju fler gånger man beställer? Men, jag nöjde mig inte med detta. Nejdå, för 1 minut senare, bestämmer jag mig för att beställa tjänsten en fjärde gång. Hallellujah, det kostade endast 2.40:-. Därefter ledsnade jag tydigen på skiten och avbeställde.

Sedan har jag då en rad med medlemskap, på exakt samma belopp a ' 19:20:-. Dessa belopp härör till Ericsson, enligt de uppgifter jag fått från Telia. Sedan, har jag absolut ingen aning om det är det riktiga Ericsson, eller någon billig kopia, med samma namn. Hursomhelst. Här har jag tydligen levt loppan hela 13 ggr från perioden 2009-09-02 tom 2009-09-21. Kollade igenom min kalender över de dagar och tidpunkter som medlemskapen är beställda. Och jag måste verkligen ge all beröm och ära till mig själv. Hur jag har kunnat beställa medlemskap med min mobil, under tillfällen, som då jag sovit, haft händerna fulla med kassar och dylikt. Eller, vad sägs om den här, spela minigolf, dricka sprit och knappra medlemskap med mobilen. Jag har tydligen minst tre händer iaf. För, det är vad man behöver för att lyckas åstadkomma detta fenomen.

För att avrunda detta långa, gnälliga inlägg, så ... vad ni än gör ... förbli anonyma, utan någon som helst kontakt med omvärlden. Använda under inga omständigheter någon form av kommunkationsmedel. Skaffa dig ett "Jon doe" namn, flytta ut i skogen, i en liten hydda och stanna där tills du dör. Sedan när du dör, se till innan du trillar av pinn, att INGEN, någonsin tar upp att du funnits. Det kan ju hända att någon stackars anhörig åker på saftiga fakturor, för att du i din grav där ute i Bangladesh, har beställt medlemskap från FAN och hans MOSTER ! ! !

Tack för mig

1 kommentar:

r1ll0.blogspot.com sa...

Det är kanonbra att du hissar röd flagg för Netsize och Aspiro. Telia hinner ju tyvärr inte med att granska alla dessa skojare vare sig man gillar Telia eller inte. Men vid närmare googling av såväl Netsize som Aspiro så får man ju ingen vidare positiv uppfattning om företagen utifrån människors upplevelser. Tyvärr finns det ju även legitima och för gemene man mer bekanta företag (läs: Radiotjänst) som debiterar mäniskor för tjänster de inte beställt. Jag tyckte ditt mest imponerande exempel var hur du, trots att du kånkade lösvikter till hantlar, sushi, ölkassar och ombyte, ändå hade en hand fri att beställa betaltjänster via mobilen. Snacka om styrka, multitasking eller vad det bottnar i... Starkt jobbat!