torsdag 8 oktober 2009

Sjukvården suger

Morgon började med ett möte med en PA på Uniflex. Det var kämpigt att ta sig dit, vill jag säga, vinglade som värsta "fyllot" och kände mig nära på att svimma några gånger. Tog mig dit iaf. Nerfärden från Umestan var ännu värre. Stod vid övergångställe mitttemot Max vid E4 och hade nog seriöst ramlat ihop om jag inte hade hållit mig i lyktstolpen. Tog mig vidare till Apoteket för att återigen få konstaterat det jag redan visste, att jag inte kan äta några smärtstillande, utan måste vända mig till lassa.

Sagt och gjort, pga att nu varit nära på att svimma ett antal gånger och nu utöver den sprängande huvudvärken även kändes som att tinningarna skulle tryckas in genom hjärngloben på mig, så tog jag mig nätt och jämt till akutmottagningen. Kom in relativt fort med alla smärtor, skakningar och frossa. Urgullig sköterska där, som ordnade så jag fick akutremiss upp till Kvinnokliniken, vilket inte bådade gott. Jag vet ju vad dom gör där, ingenting.

Jahapp, uppe på Kvinnokliniken, och var tänkt jag skulle få träffa en manlig gynläkare, men han var tydligen för "upptagen", så jag fick nöja mig med tant Agda - utdöd sedan dinosaurietiden. Hon såg måtta intresserad ut, och började genast ifrågasätta ALLT som jag sa. Jag förklarade exakt hur ont jag hade, att jag svimmat tidigare, att jag aldrig haft såhär ont, inte ens innan min operation 2006. Jag förklarade vidare att jag inte kan eller tål att äta läkemedel innehållandes Paracetamol, Acetylsalisylsyra eller liknande substanser, och redogjorde för samtliga jag provat från Apoteket, däribland Alvedon, Ipren. Diklofenak, Ibuprofen, Naproxen mfl. Varpå kärringjäveln, som tydligen haft stora hårbollar i öronen säger: "Jamen, du kan blanda medicinerna, ta lite av Alvedon och lite av Ipren, så ska det hjälpa". För det första, ska man väl gärna inte börja blanda olika mediciner helst, och för det andra, om jag nu inte tål de substanser jag precis nämnt, lär knappast effekten bli bättre av att då kombinera dessa *suckar*.

Kärringen fortsatte vidare att ifrågasätta huruvida jag faktiskt hade ont eller inte, och frågade var jag hade ont. Och sedan blev hon sur för att jag inte hade tagit injektionsbehandlingen för Enanton Depoten. Jag förklarade situationen även med dessa, men det ville hon inte heller lyssna på, utan surnade till ännu mer. Det slutade med att jag fick en jourtid på onsdag och utskrivet Diklofenak som jag också får jätteont av. Dessa ska jag nu ironiskt nog äta fram tills besöket på onsdag. Detta för att de ska utreda hur tabletterna hjälpt på mina smärtor. Kalas, jag kommer antagligen ligga i akuta kramper och bada i blod på badrumsgolvet och inte ta mig upp. detta har hänt tidigare, så jag vet. Men, jag ska hålla käften, jag är ju inte utbildad. Sedan ska dom göra ytterligare en vanlig gynundersökning, som aldrig lett till något tidigare heller. Har även där försökt förklara att man tidigare varken här på NUS eller nere på SöS hittade något genom enbart gynundersökning, utan att man blivit tvungen att göra en laparoskopi, för att kunna fastställa detta och bränna bort.

En sak är säker, blir jag barnlös, pga detta, för att dom vägrat lyssna på mig, och ge mig den behandling, som jag behöver, så kommer jag stämma dom så in i helvete ! ! !

Inga kommentarer: