tisdag 23 februari 2010

Lassa är kassa

Var tredje månad går jag hos Infektionsmottagningen, NUS, för att ta blodprover och kolla så att min lever fungerar som den ska. Denna kommande onsdag var det så dags igen, men i sedvanlig ordning, så blev besöket avbokat.

En sköterska ringde imorse och sa att de var tvungen att boka om mig på en ny tid. Hon började med att fråga efter mitt personnummer, vilket får mig att undra hur hon fick reda på mitt mobilnummer och visste vem jag var. Jag funderar över om sköterskan klickade sig in på eniro.se och tog ett random mobilnummer, ringde och hoppades på att denne hade en inbokad tid hos dom. Men som vanligt, så brukar lassa ytterst sällan kolla journaler eller hålla reda på personnummer och sådana små oviktiga detaljer (i deras värld).

Jag uppgav mitt personnummer och sköterskan frågade därefter när jag hade möjlighet att komma, varpå jag frågade, vad dom hade för tider att välja på. Svaret jag fick från den snäsiga sköterskan var: "Men, det får du ju hitta på själv". Hmm, ok, jag frågade om de hade någon tid på torsdag och sköterskan svarade: "Ja". Jag fortsatte då fråga vilka tider som fanns, varpå jag återigen får till snäsigt svar: "Men du får väl säga nån tid själv". Öh, jaha, typ, morgon, eller nåt. Fick iaf tid 08:45. De sista som gjorde mig chockad, var när sköterskan på slutklämmen frågar om jag skulle träffa en läkare eller bara ta blodprover. Jag får inte ihop biten med att de visste att de behövde boka om min tid, av någon outgrundlig anledning, men inte vad besöket gällde?

Ja, vad säger man, sjukvården kommer aldrig sluta förvånas mig.

Tack och godnatt

2 kommentarer:

r1ll0.blogspot.com sa...

Du glömde ju nämna det faktum att de ringde för att boka om din tid, men de visste inte vilken tid du hade ens!
Det tycker jag är mest imponerande; de vet ditt mobilnummer, men de vet varken ditt personnummer, varför du ska besöka eller ens när du ska dit! Och om de inte vet när du ska dit, hur vet de då att de säkert måste boka om dig?
Alla snackar om den överbelastade sjukvården, i mina öron låter det snarare som de har för lite att göra...

Erika sa...

Ja, jösses så struliga de är. Sjukvården blir ju bara sämre och sämre.
Som här i övik finns det snart inget sjukhus bara en vårdcentral.

Sv. Ja, det blev jättebra med två lampor. Funderar på att köpa två blå också och ha i sovrummet.

Kramis!