tisdag 2 februari 2010

Att ha en åsikt eller inte

Vi människor är komplicerade varelser, enligt min mening de mest komplicerade av alla levande varelser på jorden. Om det råder osämja i en vargflock, så reds detta ut genom en uppgörelse. Den svagaste i flocken blir den som lägger sig och visar att den andra har rätt.

Vi människor fungerar inte så enkelt. Förmodligen för att vi gärna vill röra om i grytan mer än nödvändigt. Just pga att vi människor har så olika åsikter och ofta inte kan komma överens, uppstår så mycket munhugg, onödiga diskussioner och i värre fall slagsmål och krig.

Jag gav vad jag trodde var en vän, ett enkelt råd angående hennes matvanor och la därefter till min åsikt och syn på det hela. Hade jag vetat var den diskussionen skulle slutat, hade jag knipit igen. Men, de som känner mig väl, vet att jag har svårt att hålla igen truten, när jag vill göra min röst hörd. Dock försöker jag tänka på vad och hur jag lägger fram saker.

Hursomhelst, slutade den diskussionen med att jag tydligen gjorde påhopp, kränkte henne och la mig i hennes liv, matvanor och ekonomi. Jag påstår inte någonstans att jag har rätt eller fel. Men, jag anser att om man lägger ut händelser, tankar och åsikter på ett sådant öppet forum, som detta är. Så, får man även räkna med att man kommer få respons på detta, både positiv och negativ. Därmed måste man lära sig att kunna hantera den negativa responsen man får. Om man bara ser saker svart eller vitt och ej har förmågan att vidga sitt perspektiv, så kommer man snart att leva i en värld, där man bara har sig själv. Det finns helt enkelt ingen värld där alla tycker lika och där man aldrig kommer att mötas av kritik och åsikter som inte löper med din egen väg.

Jag blev avslutningsvis borttagen och förmodligen sedd som en avslutad vänskap med bla orden att "Linda har inte rätt".

Det är tydligen så, denna person visa på ett moget beteende och tar en diskussion som två vuxna människor. Det var då ingen större förlust för min del. För, folk som inte klarar av att mötas av motgångar eller kan acceptera oenighet och svackor i en relation, har inget i mitt liv att göra.

Tack för mig

6 kommentarer:

Äppelpaj sa...

Sådär då fick du sista ordet, hur smakar det?

Lindsey sa...

Äppelpaj: Alldeles utmärkt du anonyma, äppelpaj, rabarberpaj, whatever your name is. Inte svårt att lista ut med lillfingret vem som döljer sig bakom denna så utförliga kommentar. Blir det pajkastning nu? =P.

Inte den paj du tror, men samma paj som innan. sa...

Självklart, bloggar är väl ett skitbra ställe att kasta paj på folk man inte kommer överens med?

Måste säga att ditt inlägg satte sig lite på tvären i&med att du säger emot dig själv lite.

Lindsey sa...

Äppelpaj: Du får hemskt gärna utveckla det där, med att mitt inlägg satt sig på tvären och att jag säger emot mig själv?

Pajjävel från helvetet... sa...

Nä gud nej det ids jag inte, men de som läste ditt inlägg innan du redigerade det förstår nog. Hursomhelst, svälj nu, sista ordet blir inte godare än så här.

Önblad sa...

Ja, folk som inte kan ta neg. kritik kommer alltid att finnas. Själv jobbar jag på att inte ta kritik så personligt. Försöker se det som ett bra sätt att göra saker och ting bättre hela tiden. Det jag GÖR, är ju inte den jag ÄR.
När det sedan gäller att ge kritik så lever jag numera efter den regeln att: om min åsikt efterfrågas så kan jag lämna ut den. Annars finns det ingen igentlig mening med det då vederbörande kanske inte vill höra vad jag tycker i det specifika ärendet. Det är när man säger vad man tycker och tänker utan att det efterfrågas som det kan såra.
Kramiz!