onsdag 3 februari 2010

It's me or the dog

Har lagt mig till rätta i soffan och ska nu se om denna engelska kvinna, Victoria Stilwell kan mäta sig med Cesar Millan, i programmet "It's me or the dog". Jag är skeptisk, men ska inte döma hunden efter håren, utan ge detta en chans eller två.

Recension: Efter att nu ha sett en bra bit in i programmet, har jag kommit fram till att jag till största delen inte delar Victoria Stilwells metoder för att ändra beteende på hundarna och deras ägare.

Ex 1: Ägaren ska få hunden att sitta, när hunden sitter skall ägaren backa medan hunden sitter kvar. Ägaren säger upprepade gånger åt hunden att sitta, utan resultat. Här skulle jag sagt ifrån till ägaren direkt. Behöver du upprepa ett kommando fler än 1 gång, så har du tappat all effekt i ordet och det blir som ett bakgrundsbrus.

Ex 2: Här är det någon matövning där de ska lära hunden att äta ensam i köket. Viktoria Stilwell stället sonika ner skålen, varpå hunden är nere med nosen i skålen innan den är nerställd helt på golvet. Jag hade krävt att hunden skall sitta, ta ögonkontakt och där vänta på varsågod, innan den får äta.

I övrigt tycker jag att det används för mycket godsaker som belöning. Att bara använda godsaker tappar snabbt också effekt och du får en hund, som inte gör saker för att du kräver det, utan gör sakerna för godis. Förvisso funkar hundar olika. Tex min förra hund, funkade bäst med leksak, klicker och beröm. Godis gjorde honom godisgalen så att säga. Nej, jag ger inte "It's me or the dog" något toppbetyg.

1 kommentar:

Önblad sa...

Alla använder vi oss av olika metoder och visst håller jag med dig att själva slutprodukten ska vara av en viss art. Men samtidigt så måste man ju ta allt i små steg. Först lär man hunden att äta ensam i köket. Sen lär man den att be om lov innan den får äta osv. Sen har ju all också olika syn på vad man tycker att en hund ska kunna. Victoria finns också där i första stadiet i upplärningen och då är ju godis perfekt som belöning. Sen får man ta bort det efterhand för i slutändan så är det ju meningen att det ska räcka med att man säger "bra" till hunden som belöning. Jag har då inte lust att ta med mig en leksak eller något annat på stan bara för att jag ska kunna belöna med det när den gör rätt :-P
Så tänker jag :-D