tisdag 14 september 2010

Rödgrönt vs Alliansen

På söndag den 19:e september är det dags för svenska folket att ge sin röst. Därmed även knuffa de närmaste fyra åren framåt i den riktigt som vi tror och vill leva i.

Jag har själv varit väldigt kluven under en lång tid huruvida jag skall ställa mig vid de rödgrönas- eller alliansens sida. För många är det ett självklart val. För andra handlar det om att känna efter vilken vågskål som väger tyngst. Men ju längre jag har gått längs med vägen desto tydligare har horisonten trätt fram. Och nu vet jag vilken väg jag ska ta för att ge möjlighet till den framtid jag vill växa upp i.

I min framtid skall alla ha samma rätt till sjukvård och en acceptabel sådan. Det debatteras brett om de äldres rättigheter från alliansens sida när det kommer till boende och sjukvård. Det skall byggas fler bostadsrätter och utökade förmåner skall erbjudas pensionärer liksom att man tydligen anser att de kastas fram och tillbaks inom sjukvården. Men å andra sidan är det de rika och välutbildade som hamnar först i prioriteringsordningen. Menar man då att alla pensionärer är välbärgade och sitter med toppbetyg på handen? Och isf, varför ska de då behöva guldkort, som Kristdemokraterna talar för? Är detta inte lite dubbelmoral?

För övrigt anser jag att det är en stor del av befolkningen som inte tillhör pensionärsgruppen, nämligen alla vi andra. Och fråga mig eller någon annan om de inte också har bollats hit och dit i sjukvården, utan att få varesig gehör eller den hjälp man behövat. Jag VET att svaret blir: "JA".Tillsammans kan vi försöka göra sjukvården bättre, genom att göra vår röst hörd. För utan våran åsikt så kommer den enda allmänna sjukvård (som är pinsamt dålig) vi har att kvävas av den alltmer växande privatiseringen. Då vi återigen kommer tillbaks till det faktum att endast de rika har råd.

Jag ser även en framtid där jag vill kunna leva utan ständig bevakning, utan att känna mig blottad varän jag befinner mig, på arbetsplatsen eller i hemmet (kommunikationsmedier såsom internet) för att bara nämna några ställen. Det finns chefer på arbetsplatser, där de låter avlyssna dina samtal när du är på jobbet. Tycker du att det rätt? Att vara iaktagen i allt du gör och varje steg du tar? Jag tycker att det borde vara en självklarhet att låta varje människa vara sin egen individ och bevara dess integritet.

Detta är bara några av alla de ämnen som jag vill trycka på.

Jag vet hur jag vill ha min framtid
Vet du?

Inga kommentarer: