onsdag 12 maj 2010

Sammanfattning: Arbetsförnedringen

Idag klockan 14:00 i lokal Klubban, Arbetsförmedlingen startade informationsträffen rörande "Praktik". Det mesta var som jag hade väntat mig riktigt tråkigt och inget nytt för min del. Men det var positivt att de faktiskt för en gångs skulle redovisade en lista på platser där man kunde söka arbetspraktik. Det är första gången i historien detta händer, iaf för min del. Så jag sökte fyra olika tjänster som jag tyckte lät intressanta och lämpliga för mig.

Däremot kan jag ifrågasätta Arbetsförmedlingens krav om att du skall fortsätta söka arbete på heltid, trots att du redan har ett "arbete" på heltid. Detta då dom menar på att en praktik är inget riktigt arbete. Hur fan ska man hinna med att söka jobb motsvarade 40h arbetsvecka och samtidigt "praktisera" i lika många timmar. Arbetsförmedlingen är ta mig fan inte riktigt kloka.

Just nu går jag bara och väntar på beslut från Alfakassan om de valt att följa min handläggares spår, nämligen att plocka bort min akassa. Detta pga att jag meddelat att jag främst kommer att söka jobb inom Umeås kommun.

Lite kuriosahändelser som inträffade efter detta otroligt givande informationsmöte följer närmast. Jag satt och väntade på att få träffa en annan handläggare som skulle söka de praktikplatser som jag önskade. En flummig kille (som även han varit på informationsmötet) skulle söka praktikplats som Webbdesigner hos Umeå Universitet. Men han hade ingen koll på något överhuvudtaget. Dels så hade han inga betyg, intyg, diplom eller dylikt kvar. Han menade på att det ville han inte visa, utan det kunde väl Arbetsförmedlingen söka upp själva via någon databas på nätet och skriva ut. Sedan trodde han att Arbetsförmedlingen och akassan var samma sak. Och han ska jobba med Webbdesign? Don't think so.

Jaja nu ska jag kolla klart "Efterlyst" och sedan blir det nog att natta för min del.

Hej hopp

Inga kommentarer: