onsdag 21 januari 2009

Fyraåring fick morfin istället för alvedon

Det är ytterst sällan som jag brukar hänvisa till nyhetsrelaterade artiklar i min blogg. Men, det här var bara för skrattretande. Jag har oftat spytt galla över den svenska sjukvården samt rättsväsendet, då bägge dessa, enligt mig kan sättas högst på pallen med faktorer som inkompetens, avsaknad av empati och brist i uppmärksamhet och noggrannhet. Jag blev själv utsatt för en sk miss, enligt sjukvården, för nu ca 16 år sen, då jag genomgick ett helt års hormonbehandlig. Men men, varför inte skylla på den mänskliga faktorn, att alla kan fela ... *ironi*. Må så vara, men i sådana här specifika och viktiga situationer, FÅR man INTE fela ...

Den fyraåriga flickan skulle genomgå en enkel operation och lades in på Norrlands Universitetssjukhus. När hon förbereddes för ingreppet förväxlade sjuksköterskan medicinflaskorna.

Det var i somras som flickan fick morfinlösning i stället för en blandning av Alvedonlösning och lugnande medicin. Den ansvariga sköterskan upptäckte misstaget efter en stund och tillkallade läkaren, som bedömde att operationen ändå kunde genomföras. Efter ingreppet var flickan trött, illamående och hade svårt att kissa. Därför fick hon stanna på sjukhuset för övervakning ett dygn extra. Hon har inga bestående men av förväxlingen. För att händelsen inte ska upprepas har kliniken sett över sina rutiner för hur läkemedel hanteras. De bruna halvlitersflaskorna var, trots att de förvarades på olika ställen, lätta att förväxla. För att minska risken att blanda ihop olika preparat beställer man numera Alvedon i enlitersflaskor. Chefsläkaren har anmält ärendet till Socialstyrelsen för utredning enligt lex Maria.


Länk: Fyraåring fick morfin istället för alvedon

Inga kommentarer: