tisdag 20 januari 2009

Dog cruelty

Ett ämne, som jag brinner för är djurplågeri i alla former. Inget ämne får mig att gråta så mycket, får mig att må så dåligt och bli så otroligt upprörd och arg som djurplågeri. I detta inlägg har jag valt att fokusera på den form av plågeri som förekommer mot hundar.

För oss vanliga människor, som är djurvänner, är det över vårat förstånd hur någon kan behandla ett försvarslöst djur på de otaliga tillvägagångsätt som existerar. Jag såg ett videoklipp, där militärer visade upp en hundvalp, som sedan helt känslokallt kastades utför några klippor, bara för det rena nöjjets skull. Ett annat visade hur man hängt upp en hund mellan två träpålar, för att leka prickskytt mot den.

En annan form av djurplågeri, som är hett debatterat och omskrivet världen över, är hundkamper. Jag personligen är av den åsikten att de raser som framstås som kamphundar (American Pitbull Terrier, American Staffordshire Terrier etc) att om de hamnar i rätt händer och kommer från seriösa uppfödare, där mentalt stabila föräldrar använts, så är dessa hundar precis lika fina familjehundar som vilken annan hundras som helst.

Tyvärr för den delen av sk "kamphundar" som hamnar i fel händer, har vandringen mot dödens land påbörjat redan vid födseln. De används för att döda, indriva pengar åt ägarna, för att sedan lämnas att dö, när de blivit obrukbara.

Detta är tyvärr något som kanske aldrig kommer att kunna utrotas helt, men vi kan alltid göra något, för att hjälpa till och minska den skrämmande siffra som finns, över hundar som utsatts för djurplågeri.

Jag har satt ihop ett eget videoklipp, där texterna förmedlas på engelska, då jag vet att många läsare är internationella. Varning dock för känsliga läsare, då bilderna är starka.

Musik: Bryan Adams - Sound the bugle


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan man kan ju undra hur vissa människor är funtade...

Anonym sa...

Kollade inte, klara inte av att se djurplågeri så jag lät bli. Men jag kan tänka mig att det var gräsliga scener men fick se... usch
kramiz!