fredag 23 april 2010

Tandläkarskräcken befogad

Så var då tandläkarbesöket över och min syn på tandläkare har inte blivit bättre. Det fanns en gång då jag var liten då jag inte tyckte tandläkaren var farlig. Men sedan blev jag ordentligt illa gjord i munnen och därefter har jag aldrig tyckt om att gå till tandläkaren.

I slutet på januari i år så var jag hos tandläkaren pga min otroligt hemska tandvärk. Det visade sig att jag hade ett så stort hål i den vänstra över visdomstanden att man praktiskt taget såg ner i roten. Tandläkaren borrade ur hålet och fyllde igen det.

Det gick inte mer än 1 månad drygt så hade min tandvärk kommit tillbaks, så jag gjorde ett nytt besök hos samma tandläkare som då rådde mig att använda tandtråd. Då det lätt kunde fastna matrester mellan tänderna, vilket kunde leda till obehag och smärta. Sagt och gjort så följde jag tandläkarens råd (vad annars kunde jag göra).

Jag höll mig smärtfri ända fram till förra fredagen då den dundrade fram med buller och brak. Dessutom hade jag upptäckt sedan 5 veckor tillbaks att jag fått en varliknande eller vattenblåsliknande bula på insdan övre tandraden precis vid den tand som var lagad. Jag fick en ny tid igen (det här börjar kännas tjatigt) och var då där idag.

Alla som försökt intala mig att det gör INTE ont att dra ut en tand har fel. Jag kom dit och min tandläkare bestämde sig för att det var lika bra att dra ut tanden. Han började bedöva runt tanden men väntade inte på att bedövningen skulle börja verka. Så in med någon mejselliknande sak och började köra ner den in under tandköttet och bända. Man hörde hur det knakade och lät.

Det är en underdrift att säga att det gjorde ont. Tandvärken var rena massagen i jämförelse. Och då har jag tidigare beskrivit den som att jag velat slita ut tänderna och banka in huvudet i väggen. Jag hade så ont så han blev tvungen att spruta in bedövning flertalet gånger under tiden. Men det hjälpte föga. Nu däremot har bedövningen verkat för jag dregglar konstant, sluddrar, läspar och har noll känsel i hela vänstra sida munnen och tungan. Skoj ! ! ! Hoppas det släpper till ikväll. Annars får jag dricka öl med sugrör.

Jag gruvar mig för när bedövningen släpper med tanke på att det bultar och jag har ont där tanden suttit nu MED bedövning. Hur ska det då bli UTAN? Jag som inte kan äta värktabletter *suckar*. Men men jag ska väl inte klaga eller nåt.

Inga kommentarer: