måndag 13 februari 2012

Dukandieten Dag 1

När jag besökte Erikas blogg i sedvanlig ordning, så upptäckte jag att hon och Mats har börjat med en ny diet. En diet som jag inte hört talats om tidigare. Men det lät bra i mina öron, jämfört med många andra dieter. Och när man har läst runt lite på andra bloggar, så verkar denna diet verkligen fungera. Dieten heter Dukan, efter fransmannen Pierre Dukan, som har över 30 års erfarenhet inom näringslära. Hans diet bygger på att man tar sig igenom fyra olika faser:

Attackfasen: I 3-10 dagar får du äta så mycket du vill av 72 proteinrika livsmedel .

Cruisefasen: Fortsätt att äta proteinrika livsmedel men lägg till av 28 grönsaker tills du når din målvikt/trivselvikt.

Sammanslagningsfasen: Lägg frukt, bröd, ost och stärkelserika livsmedel, och 2 festmåltider i veckan. Sammanslagningsfasen följer du 10 dagar för varje kilo du tappat.

Stabiliseringsfasen: Ät vad du vill utan att återfå vikt genom att följa tre enkla regler, inklusive den berömda ”protein torsdagen.

Jag har börjat min första dag i attackfasen.


Startvikt:57,5kg
Målvikt: 45kg

ATTACKFASEN
Dag 1


Frukost:
2st hårdkokta ägg

Lunch:
Två stekta torksfiléer och ett par matskedar kokta räkor.

Mellanmål:
2st hårdkokta ägg

Middag:
190gr stekt biff och en klick lätt creme fraiche

Vätska:
3 liter vatten


Kommentar:
Det var egentligen ingen bra start på Dukandieten. Men detta hade inget med dieten i sig att göra, utan det faktum att luften på jobbet har varit extremt påfrestande för min del. Detta har lett till att jag haft konstant och tryckande huvudvärk, torra ögon och svårt att koncentrera mig. Dock har jag inte haft någon direkt hungerkänsla mellan målena. Det har förvånat mig lite, då jag inte tyckt att det känts som så mycket mat med bara en fisk-eller köttbit. Men protein mättar mycket mer än man tro, och det bästa av allt är att man får äta hur mycket man vill av proteinprodukter. Dock ska jag försöka minska lite på äggena, med risk för hög kolesterol

1 kommentar:

Fru Holmboms liv sa...

Det där med ägg och kolesterol är nåt gammalt, ägg höjer inte kolesterolen, kommer inte ihåg exakt hur det nu gick men googla :) för ägg är ju så jäkla gott!!! och bra proteinkälla! Kul med diet, oavsett om de funkar eller inte så tycker jag att de är roliga projekt, lite nytt i vardagen :) du måste uppdatera och berätta hur det går :)